niedziela, 1 czerwca 2014

Bratek polny, fiołek trójbarwny, fiołek polny

Kwiatek łąkowy, nadający się do picia w herbatkach, uchodzi, jak głosi medycyna ludowa za "dobry na cerę", a co do smaku to już jak kto lubi, spotkałam się z pełnym wachlarzem określeń od "obrzydliwy" do "bardzo smaczny". Ja, osobiście... cóż... mogę wypić, wolę niż wodę, czy kiepską gatunkowo herbatę, ale fanem nie jestem i będę używać albo jako dodatek do herbatki, albo do kąpieli. Skoro można pić, to kąpać się też, a pozyskałam ostatnio wielką torbę surowca. Może ktoś się będzie chciał wymieć na jakieś zioło którego nie mam. To drobna roślina i dość upierdliwie się zbiera, ale miałam szczęście trafić na łan.

Fiołek trójbarwny i fiołek (bratek) łąkowy, to dwie różna rośliny, bardzo do siebie podobne z wyglądu, popatrzyłam na zdjęcia w necie i owszem, widzę tą subtelną różnicę w barwie kwiatów, ale na jednej roślinie potrafiłam znaleźć kwiaty o takim wybarwieniu występujące na tej samej łodydze, więc nie podejmuję się opisać jak to rozróżnić. Botanicy wyraźnie opisują to jako odrębne rośliny. Do spożycia też nie ma to większego znaczenia, oba się nadają na herbatkę, oba mają podobne właściwości.

Smacznego.

3 komentarze:

Bratek na trądzik pisze...

Bratek również pomaga na trądzik

Medicus pisze...

Bratek jest łatwodostępny - praktycznie w każdej aptece można dostać, zarówno pod postacią ziół lub herbatki ekspresowej. I faktycznie poleca się osobom, które mają problemy z cerą, bo ma silne właściwości oczyszczające.

Bratniczka pisze...

Nie wiedziałam że bratek ma tyle właściwości. Co prawda widziałam go kiedyś na ciastkach w cukierni, ale myślałam że to tylko ozdoba :)